|
|
”I
Sverige ingår sålunda ”tolerans” i mångkulturens tecken
i vår lite ytliga och schablonmässiga ”värdegrund”,
tillsammans med ord som pluralism, multikulturalism och
mänskliga rättigheter."
|
Foto:
Corel |
MYNDIGHETEN
FÖR STÖD TILL TROSSAMFUND
En
resurs eller ett hot?
Det
religiösa civilsamhället
Vilken roll spelar trossamfunden i det svenska samhällsbygget –
är de medspelare eller motståndare? Tittar vi på den politiska
diskussionen under 2000-talet är det inte lätt att förstå hur vi
ska placera de religiösa aktörerna.
Linnea
Lundgren / Lars Trägårdh:
| 2021|
I dagens Sverige har religionsfrihet, mångfald,
pluralism och tolerans kommit att bli moraliskt laddade kodord –
kanske kan man säga honnörsord. De ingår i de allehanda så
kallade värdegrundsdokument som myndigheter, kommuner och privata
organisationer under senare år har anammat. Detta illustreras
exempelvis tydligt i grundlagens portalparagraf:
Det
allmänna ska verka för att alla människor ska kunna uppnå
delaktighet och jämlikhet i samhället och för att barns rätt tas
till vara. Det allmänna ska motverka diskriminering av människor
på grund av kön, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung,
språklig eller religiös tillhörighet, funktionshinder, sexuell
läggning, ålder eller andra omständigheter som gäller den
enskilde som person. Samiska folkets och etniska, språkliga och
religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett
eget kultur- och samfundsliv ska främjas.
Givet
att Sverige historiskt dominerats av en statskyrka och en väldigt
sträng hållning gällande religionspolitik kan denna officiella
hållning till religion i allmänhet och religionsfrihet i synnerhet
möjligen förvåna. Under den moderna eran – från 1950 och
framåt – har Sverige dessutom ofta beskrivits som ett av
världens mest sekulariserade samhällen.
Skrapar
man på ytan upptäcker man emellertid snart paradoxer och
motsättningar. Det fria, pluralistiska religiösa civilsamhället
är en källa för såväl hoppfullhet som ångest. Det senare
gäller speciellt när religiös mångfald övergår från att vara
en abstrakt, principiell fråga till att bli ett konkret, socialt
faktum. Det är denna spänning mellan abstrakt och konkret
tolerans, som vi vill fundera kring i denna text.
Från
enhet till pluralism
Men
låt oss först beakta hur verkligheten ser ut. I rapporten Sveriges
religiösa landskap – samhörighet, tillhörighet och mångfald
under 2000-talet tecknar sociologen Erika Willander en aktuell karta
över det religiösa landskapet i Sverige. Willander beskriver hur
kartan är långt ifrån entydig och kännetecknas av både
kontinuitet och förändring. Detta görs genom att hänvisa till
enkätdata insamlat av SOM-institutet, men också SST:s egen
statistik, som tillsammans målar en bild av Sveriges religiösa
landskap.
Sammantaget
kan man peka på ett antal delvis motstridiga trender. Medlemskapet
i Svenska kyrkan och många äldre frikyrkor går ner, medan vi ser
en ökning i trossamfund där stora delar av medlemsskaran har
migrationsbakgrund. Vi kan alltså konstatera att verkligheten har
förändrats och en ny faktisk religiös mångfald har kommit till.
Men även det ideologiska landskapet i Sverige har förändrats. Vi
har rört oss från föreställningar om ett svenskt folkhem och en
enhetlig nationell kultur mot ett bejakande av ett mer
internationellt Sverige, där ideal som mänskliga rättigheter,
minoritetsrättigheter och mångkultur har blivit centrala. Så har
mångfald – såväl etnisk som kulturell och religiös – kommit
att bli både ett socialt faktum och ett normativt ideal.
En
dragkamp har uppstått
Samtidigt
som tanken om Sverige som ett mångkulturellt och mångreligiöst
samhälle har vunnit mark och hittat in i det politiska språket så
har en konflikt uppstått om vad detta innebär i praktiken. Vi ser
en dragkamp mellan olika viljor vad gäller Sveriges religiösa
landskap och vilken roll dess aktörer ska ta. Å ena sidan ses det
religiösa civilsamhället som en potentiell resurs för demokrati,
mångfald och integration. Å andra sidan ses det som ett hot mot
demokrati, social sammanhållning och samhällets säkerhet och
trygghet.
Denna
paradoxala syn på det religiösa civilsamhället blir tydlig i den
svenska politiken under 2000-talet. I de senaste årens
budgetpropositioner går det att se en tydlig trend där
trossamfunden efterfrågas som aktörer i civilsamhället. De anses
inte enbart ha en potentiell roll i att nå ut till grupper som
staten har svårt att nå, utan kan också verka mot extremism och
hjälpa till att integrera nyanlända, för att nämna några
exempel. Under Coronapandemin har trossamfunden också lyfts fram
som en viktig resurs. I dessa sammanhang lyfts religionsfrihet fram
som en central utgångspunkt.
Samtidigt
finns det tydliga tecken på att staten anser att vissa roller som
religiösa aktörer tar i civilsamhället är långt ifrån
önskvärda. De senaste årens statliga utredningar om
konfessionella friskolor, med tydligt ifrågasättande
utgångspunkter, samt diskussioner kring statens stöd till
trossamfund vittnar om denna växande oro.
”Staten
tycks över tid och i skiftande sammanhang pendla mellan att å ena
sidan se samfunden som en risk och å andra sidan som en resurs.”
Är
denna dragkamp ny?
För
att skapa ett historiskt djup i vår förståelse av dagens debatt,
studerar en av oss (Linnea Lundgren) i ett pågående
avhandlingsarbete statens syn och reglering av minoritetssamfunden
1951–2018. Vilka värden och principer har varit vägledande för
religionspolitiken under denna tidsperiod? Är denna dragkamp mellan
risk och resurs ny? Har den förändrats? Resultaten tyder på att
växlingen mellan kontinuitet och förändring som Willander belyser
i sin rapport också går att se i det politiska samtalet. Staten
tycks över tid och i skiftande sammanhang pendla mellan att å ena
sidan se samfunden som en risk och å andra sidan som en resurs.
Vilka roller staten förespråkar att samfunden ska ta varierar och
utgångspunkten kring vad som skapar social sammanhållning likaså.
Utgångspunkten
har förflyttats från betoning på kristen värdegemenskap, under
1900-talets mitt, till fokus på gemensamma grundläggande
värderingar i slutet av tidsperioden. Även om det finns en
förändrad syn på den sociala sammanhållningen, som inte längre
kräver att alla ansluter sig till samma religion, det vill säga
kristendomen, innebär inte detta en diametral förändring. I
dagens religionspolitik verkar allt fler kräva vad flera
internationella forskare kallat för ”politisk korrekt religion”
av samfunden som ett medel för att nå social sammanhållning.
Kravet kanske även ställs för att ett samfund ska erkännas som
en aktiv och offentligt erkänd aktör i civilsamhället som även
kan åtnjuta ett statligt finansiellt stöd.
Ett
amerikanskt arv
Frågan
är då hur vi kan förstå den här paradoxala och något
förvirrande synen på det religiösa civilsamhället? Låt oss
börja med att notera att mycket av den samtida synen på
religionsfrihet och det religiösa civilsamhället som en grundbult
i en modern, liberal demokrati, kan spåras till USA och amerikansk
politisk kultur. Och det är just i överföringen från USA till
Sverige som oklarheter dyker upp. I USA är den religiösa
pluralismen central och i sin tur kopplad till en statskritisk
diskurs där betoningen ligger på negativa friheter – att skydda
samfund från statliga intrång – medan vi i Sverige bejakar
staten och dess skyldighet att tillförsäkra medborgarna positiva
fri och rättigheter.
Jämför
vi USA och Sverige har vi sålunda att göra med två fundamentalt
annorlunda samhällskontrakt och politiska kulturer. USA byggdes av
människor som flydde förföljelse på religiösa och politiska
grunder. Av detta skäl skapade man en författning som garanterade
religionsfrihet och en strikt separation mellan stat och kyrka, inom
ramen för en konstitution som allmänt byggde på tanken om att
begränsa statens makt över familj och olika kommunitära
gemenskaper i samhället – i synnerhet de religiösa samfunden. I
Sverige har vi haft en statskyrka som varade fram till
millennieskiftet. Religionsfrihet förblir än idag mer av ett
abstrakt begrepp än en daglig praktik som genomsyrar samhället ner
till samfunds- och familjenivå.
En
annan syn på relationen mellan stat, familj och individ
Detta
har till del att göra med att Sverige är mer sekulariserat än USA
– i USA uppfattas ateister som underliga avvikare. Men framför
allt har vi en helt annan syn på relationen mellan stat, familj och
individ. Samhällskontraktet i Sverige bygger på en allians mellan
stat och individ, vad en av oss (Lars Trägårdh) har benämnt ”statsindividualism”.
Denna tankefigur genomsyrar familjelagstiftning, socialpolitik,
skattelagstiftning och pensionssystem. Det är en samhällsmodell
som har befrämjat en befrielse av historiskt sett relativt
maktlösa individer – barn, gamla, kvinnor, funktionshindrade –
från de ojämlika beroende- och maktrelationer som kännetecknade
den traditionella familjen och många institutioner i
civilsamhället – inklusive religiösa samfund.
Detta
har i hög grad gällt kvinnor och inte minst barn. Det var
därför, menade ledande socialdemokrater men även socialliberaler,
statens ansvar att träda in som barnens beskyddare. Staten skulle
kompensera för inkompetenta eller farliga föräldrar och ge alla
barn samma förutsättningar och möjligheter. Barnens rättigheter
gick före föräldrarnas; den ursprungliga statsindividualismen var
baserad på alliansen mellan staten och barnen. Med tiden kommer
denna idé även att omfatta idéer om jämställdhet, sexualitet,
funktionshinder och mer därtill.
Jämställdhet
– mer än ett politiskt mål
Med
tiden har detta lett till att jämställdhet och barns rättigheter
har kommit att bli något mer än åsikter och mål som man kan
tycka olika om. I stället har de blivit idéer som utgör
grundbultar i en föreställning om ”svenskhet”; idéer som har
kommit att utgöra basen för de grundläggande värderingar där
förhandlingarna upphör och tanken om mångkultur och tolerans når
sin gräns. I USA, å andra sidan, är det föräldrars rättigheter
och det religiösa civilsamhällets oberoende som är trumfkorten;
barns rättigheter är relativt underordnade som ett tungt argument.
Inte för inte har USA tillsammans med Somalia varit de två länder
som inte skrivit under Barnrättskonventionen.
Och
detta gäller en rad religiösa praktiker – manlig omskärelse,
religiösa friskolor, hemskolning på religiös grund – som ger
uttryck för familjens, föräldrarnas och samfundens företräde i
USA. Ta till exempel hemskolning på religiös grund. Detta är i
praktiken förbjudet i Sverige, medan det i USA är en
konstitutionell rättighet.
”I
Sverige ingår sålunda ”tolerans” i mångkulturens tecken i
vår lite ytliga och schablonmässiga ”värdegrund”, tillsammans
med ord som pluralism, multikulturalism och mänskliga
rättigheter."
Olika
förutsättningar för religiös mångfald
Vi
menar att dessa grundläggande skillnader i samhällskontrakt skapar
de olika förutsättningarna för den religiösa mångfalden i USA
kontra Sverige. Samtidigt är det så att vi i Sverige i mångt och
mycket har anammat en amerikansk diskurs. Teoretiskt är vi nästan
”amerikaner”. Vi har importerat en ny kommunitär betoning på
etniska minoriteters och religiösa samfunds kollektiva
rättigheter. I Sverige ingår sålunda ”tolerans” i
mångkulturens tecken i vår lite ytliga och schablonmässiga ”värdegrund”,
tillsammans med ord som pluralism, multikulturalism och mänskliga
rättigheter.
Men
skrapar man på ytan och når ner till konkreta praktiker visar det
sig snabbt att det visst finns en hård kärna där det tar stopp.
Inom ramen för den svenska statsindividualismens primat är
barnens, kvinnornas och de sexuella minoriteternas individuella
rättigheter viktigare än konkurrerande föreställningar om
grupprättigheter, där föräldrar, familj, etnisk ”community”
och religiösa samfund står över såväl statens som individens
anspråk på autonomi och frihet från just dessa subnationella
gemenskaper.
Det
är just i gapet mellan abstrakt och konkret tolerans som vi i
Sverige måste finna fram till kompromisser där maximal
religionsfrihet kan bejakas samtidigt som individens rätt till
frihet från religion respekteras. I praktiken sker mycket av denna
stökiga förhandling i mötet mellan det religiösa civilsamhället
och staten – inte minst vad gäller frågan om det statliga
stödet till trossamfunden.
Linnea
Lundgren är doktorand på Centrum för civilsamhällesforskning
på Ersta Sköndal Bräcke Högskola.
Lars
Trägårdh är historiker och professor vid Centrum för
civilsamhällesforskning på Ersta Sköndal Bräcke Högskola. |