FOTO:
Photo Lib
Ledare
Passionerad
– eller dåligt samvete?
Har
du dåligt samvete på grund av världens ohälsotillstånd? Blir du
deprimerad? Eller bryr du dig inte? Många får faktiskt en
positiv och lidelsefull glädje när de märker att de tillsammans
med andra kan förändra nuvarande situation – om än aldrig så
lite. Denna glädje kan vara
Guds inbyggda belöningssystem. Ständigt dåligt
samvete utan förändringar är däremot glädjedödande och passiviserande, och leder
ofta till initiativlöshet eller undanflykter från verkligheten.
Paul Lindberg: |2011-02-23|
Samvete är nödvändigt – men inte nödvändigtvis ett
ständigt dåligt samvete.
Dåligt samvete är uppmaningen till ett konstruktivt
handlande, som
öppnar porten för en växande tillblivelse. Samvetet kan
utvecklas till passionerad medmänsklighet i Jesu anda. Jesus var
verkligen passionerad i sin känsla för medmänniskan. Och vi kan
ta efter Jesus!
För många människor kan
alla varningar och larmrapporter om världens ohälsotillstånd vara
deprimerande och ge dåligt samvete. Den känslan ska inte undertryckas
för den kan inte undgås. Av elände blir man inte
precis glad. Men livet som vi passerar är också prövningar. Det
kommer vi heller inte ifrån. Att följa
Jesus, behöver inte vara något tungt ok att bära. Det kan
faktiskt vara tvärtom!
Många
människor inom olika samvetsrörelser vittnar om att de kan känna
tillfredsställelse och meningsfullhet i sina engagemang för
medmänniskor.
En
läkare från Läkare utan gränser uttalar i en radiointervju
om
hans känsla av glädje och meningsfullhet i sitt engagemang. Han
berättade att han inte tror på Gud, men får ändå känslan av en stor
tillfredsställelse i arbetsgemenskapen när de hjälper människor i de mest utsatta
situationer.
Det gäller bland annat på Haiti och i Afghanistan, när människor fick
genomlida den allra värsta nöd.
I dessa upplevelser, tillsammans
med sjukvårdsteamen och de drabbade människorna, växte något
obeskrivligt fram. Han blev medveten om att det inte handlade om någon
uppoffring i detta passionerade och medmänskliga hjälparbete,
berättade läkaren. Han
menade att han upplevde en stor innerlighet och glädje i gemenskapen under dessa
extrema förhållanden.
BEHOVET
AV VARANDRA
Existensen har en meningsfull ändamålsenlighet. Livet har betydelse
för var och en. Att hitta sig själv,
i sig själv, är vägen för sanningen och livet. De existentiella
sammanhangen leder till summan av en människas vilja och
handlingar, där behovet av mänsklig ömsesidig gemenskap blir värdegrunden
som förenar oss med Gud.
Där kärleken finns, där finns Gud. Där makten finns, där finns
söndring och elände. Guds makt är kärlek och rättvisa.
Distans
och avkoppling står i en harmonisk relation till engagemang. Utan
harmoni kan ett ofullbordat samvete uppstå som förpestar
tillvaron. Vederkvickelse genom bland annat meditation och avslappningsövningar
är bra för både hjärnan och medvetandet, och är väl beprövat.
Det finns mycket gott i världen, och det goda ska tas
tillvara som en gåva, eller frihet. Friheten måste vägas i relationen mellan andras frihet, så att inte frihet för vissa blir ofrihet för
andra. Frihet, glädje
och harmoni uppstår i relationerna med varandra, och därför bör
vi leta efter premisserna för denna gemenskapens harmoni, utan att
blunda för verkligheten. Det är en samvetsfråga för allas
frihet.
SAMVETETS
BETYDELSE
Ett
konstruktivt samvete har de människor med förmågan att uppfatta, och
värdera, vad som är rätt och fel, "samvetsmoral", och
låter sig vägledas av
detta. Medvetandet reagerar genom skuldkänslor, eller med
utgångspunkten av ett "dåligt samvete". Att
upptäcka sitt dåliga samvete är ett mycket gott tecken, även om det kan
göra ont. Det dåliga samvetet utvecklar behovet av handlingar hos den
hörsamme, med strävandet
efter ett "rent samvete". Den som medvetet avstår från
denna strävan kan vara "samvetslös". Man får
alltså inte begrava sig i dåligt samvete, utan istället söka
sig till en balanserad harmoni, något som individen själv kan
påverka.
Samvetet
är en viktig del av en individs personlighet. Vissa människors samvete
kan ligga fast och orubbligt, medan andra människors samveten låter sig formas av
andras viljor, på gott och ont givetvis, men som av den anledningen
kan bli samvetslösa, beroende på vilken påverkan som gör sig
gällande, det är inte
ovanligt.
Erfarenheten
av världsreligioner och filosofier, men även av de flesta
politiska ideologier, har meningen varit att mänsklig
gemenskap ska styras av samvetet gentemot medmänniskorna. Det
inbegriper också att försöka stå upprätt mot manipulativ påverkan.
Manipulativ påverkan har bevisligen förekommit under hela
världshistorien och lyckats avväpna samvetsansvaret. Bristen
på samvete har möjliggjort att människor istället lytt
order och gjort medmänniskor olyckliga. Eller så har
människor påverkats av propagandamyten om de svaga och fattigas
egen skuld att de hamnat i nöd och elände. Den samvetsfulle
människan måste kunna stå emot sådan ondskefull propaganda.
SAMVETETS
VÄGLEDNING
Sokrates
ansåg sig vara vägledd av ett samvete, en gudomlig röst,
som han kallade "daimon". Jesus andemening handlar om Guds
krav, förlåtelsen och ledningen, det gäller efterföljelsen av
samvetet. Det kan också tydliggöras med den kristnes samvete:
vägen att söka leva upp som Ordets görare. Det vill säga
förverkligandet av Jesu värdeord uttalat enligt Evangelium. Ibland kan de allra minsta bidrag
göra under, exempelvis vanlig hövlighet och vänlighet mot
medmänniskan. Och de som kan engagerar sig i olika rörelser och
organisationer, och verkar där som Ordets görare, och fullt ut.
En
människas samvete påverkas av samhälleliga och sociala
omständigheter, och speglar rådande samhällsnormer. Därför
är det viktigt att inte okritiskt lämna sitt bifall om samvetet
säger nej. Och att kunna säga nej när detta behövs. Det handlar om
personlig tillblivelse, och modets betydelse för utvecklingen av var och ens personlighet.
Men
precis som medfödd förmåga att kunna lära sig prata, så
är också samvetet en del av samma grundförutsättningar. Och
meningen är att vi ska bli till medan vi passerar jordelivet.
|